Testele de siguranță suplimentară realizate de ADAC nu sunt obligatorii pentru punerea pe piață a unui scaun auto. Din acest motiv un producător poate pune pe piață un scaun care nu a trecut prin teste independente de impact, ci doar testele de bază, pentru omologare. Noi menționăm frecvent în consultații că un scaun are rezultate bune la teste sau nu a fost testat.
În fiecare an, de două ori pe an, ADAC (“Allgemeiner Deutscher Automobilclub”), organizație independentă în domeniul siguranței auto și rutiere, realizează testări independente a scaunelor pentru transportul copiilor în mașină lansate pe piață.
Câteva precizări despre testarea ADAC
Structura testului este similară testărilor de siguranță pentru automobile: se utilizează un șasiu de mașină și manechine cu senzori de tip Q.

The Chicco Kiros baby seat detaches from the Isofix base
sursa foto: adac.de
Se simulează impact frontal la 64 km/h și impact lateral la 50 km/h, iar analiza rezultatelor se face pe 5 criterii, cu punctaj individual pe fiecare criteriu: Siguranță, Operare, Ergonomicitate, Poluanți și Mentenanță/Curățare.
Grila de notare ADAC este de la 0.6 la 5.5 și cu cât un scaun are o notă mai mică în cifre cu atât este considerat mai bun!
50% din scorul final este dat de punctajul la siguranță, considerat de majoritatea și cel mai relevant, însă anul acesta, spre exemplu, 5 modele de scaune au “picat” testul din cauza nivelului peste limită al poluanților din materialele componente, chiar și modele cu scoruri de siguranță excelente.
Acest aspect ne atrage atenția că sunt mai multe aspecte importante în siguranța copiilor în mașină, nu doar cel al siguranței la un eventual impact. Trebuie avut în vedere că un copil va petrece destul de mult timp în scaunul respectiv, iar prezența substanțelor cu potențial cancerigen ar trebui să fie o îngrijorare pentru părinți.
Axkid One
Axkid One+
Babyzen Yoyo iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe
Babyzen Yoyo iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe + iZi Modular i-Size base
Britax Römer Advansafix M i-Size
Chicco Kiros i-Size
Chicco Kiros i-Size + Kiros i-Size base
Cybex Pallas G i-Size
Cybex Solution S i-Fix
Joie i-Traver
Maxi-Cosi Marble
Maxi-Cosi Tinca
Maxi-Cosi Tinca + Tinca Base
Osann Oreo 360°
Peg Perego Primo Viaggio 360
Peg Perego Primo Viaggio Lounge
Peg Perego Primo Viaggio Lounge + i-Size base
Recaro Mako Elite 2
Recaro Tian Elite
Silver Cross Simplicity Plus
Silver Cross Simplicity Plus + Simplifix Isofix base
Stokke iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe
Stokke iZi Go Modular X1 i-Size by Besafe + iZi Modular i-Size base
Swandoo Marie 2
În această sesiune de testări ADAC au fost testate un total de 26 de scaune, din care 5 au picat testul. 4 dintre ele din motive de poluanți. Au fost găsite niveluri peste limita admisă de test a unor substanțe cu potențial cancerigen. Respectiv modelele Besafe Izi Go Modular X1, testată atât cu bază isofix cât și instalată cu centura mașinii, Osann Oreo 360 și Swandoo Marie 2. Toate aceste 4 modele au luat scoruri bune și foarte bune la capitolul siguranță, însă depunctarea la capitolul poluanților le-a clasificat automat ca “picate” la testare.
Tot picat a fost și modelul Chicco Kiros ISize, testat cu bază isofix Isize, care a picat din motive de siguranță. Așa cum vedeți și în video atașat, la impactul frontal scoica s-a desprins efectiv de bază și a devenit un pericol atât pentru copilul din scaun cât și pentru ceilalți pasageri din mașină.
Surpriza plăcuta dar așteptată de toată industria scaunelor auto a fost rezultatul excelent al scaunului Axkid One, modelul de top al producătorului suedez care a excelat anul trecut și prestigiosul Test Plus (mai drastic la capitolul siguranță decât cel de la ADAC).
Metodologia prezentată pe site-ul ADAC și filmele din sesiunile de testare ne arată că siguranța copiilor este luată foarte în serios. Testele independente ne furnizează un minim de încredere în produsele pe care le cumpărăm că vor performa cel puțin la fel și în cazul unui accident când sunt montate în mașina noastră!
Alegeți cu grijă și informați-vă din surse cât mai specializate atunci când decideți să cumpărați un dispozitiv al cărui rol este să țină copilul în siguranță, mai ales în mașină, în viteză și cu nivelul de risc care este prezent pe șoselele din România în materie de accidente auto!